Selasa, 9 Jun 2009

HaLaWaTul iMan

بسم الله الرحمن الرحيم
Alhamdulillah..syukur kehadrat ALLAH SWT kerna masih memberi peluang kepada aku untuk menumpang di muka Bumi ini..alhamdulillah..aku mac ingat lagi akan apa yg akhi katakan kat ktaorang masa tarbiyah dulu tentang HALAWATUL IMAN..mula2 kami terkial2 jugak dengar perkara tue.. lantas akhi terangkan kat kitaorang maksudnya adalah KEMANISAN IMAN..halawah tue>manis rupanya.. owh...so, akhi citer ar camna nak dapatkan kemanisan iman tue.. sabda Rasulullah SAW yg bermaksud.
”Tiga perkara menyebabkan terasa kemanisan iman,Allah dan Rasul-nya hendaklah dicintai lebih daripada yang lain,mencintai manusia kerana Allah semata-mata dan benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana bencinya seseorang jika dicampakkan ke dalam api neraka”(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
mari kita teliti satu persatu..
1..Allah dan Rasul-nya hendaklah dicintai lebih daripada yang lain- akhi terangkan bahawa memetakkan cinta dan kasih sayang terhadap ALLAH dan Rasulullah itu yg paling tinggi, paling atas..cinta yg paling kemuncak adalah cinta kepada ALLAH dan MUHAMMAD..nak taw knp kita letakkan cinta ini paling atas?? sebab,..ALLAH itu MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG.. ALLAH hantar Nabi Muhammad kpd kita semua untuk beri petunjuk, bawa hidayah untuk bawa kita ke jalan yg benar..siratul mustaQim.. ari2 kita mohon kpd ALLAH kan supaya tunjukkan jalan yg benar.." Tunjukkanlah kami jalan yg lurus" surah Al-Fatihah ayat 6.. sebenarnya ALLAH dah tunjukkan cuma kita jak yg xsedar.. ALLAH dah bagi AL-QURAN utk kita ummat islam..kita jak yg xguna jalan tue. mac lagi ikut highway yg salah kan.. akhi ckp, umat islam pada zaman sekarang diibaratkan org yg ada dalam bilik yg gelap, tapi ditangannya ada lampu suluh, tapi x dgunakan..huh, ceteknya ilmu kita.. masyaALLLAH.. sma la camtu, kita dah ada AL-QURAN sbgai petunjuk tapi kita x guna.. oleh tu, mari kita jadikan AL-Quran tu sebagai panduan hingga ke akhir hayat..insyaALLAH.. kalu kita putus cinta ngan makhluk ALLAH.. itu tandanya cinta d dunia itu x kekal tapi cinta ALLAH dan RASULULLAH kekal abadi..bak kata ustaz wan. abadan abada..
2.mencintai manusia kerana Allah semata-mata.. susah plak nak cakap pasal nie coz nanti ada yg salah anggap dan takut terpesong plak kan.erm..gini.. bknya kita mesti kapel n cakap, aku cinta kau semata2 kerana ALLAH..tue salah tu, kalu cinta antara muslim dan muslimah yg xde talian perkahwinan tue berdosa..kalu pas kawin baru la bole cakap camtue..eh..eh.. termasuk sal kawin la plak..huhuhu.. Couple tu haram.. ok, maksudnya.. kita cinta kan ibu bapa, kaum kerabat, kengkawan hanyalah semata2 utk mendapatkan keredhaan ALLAH.. mudah2han kita sentiasa berada dalam rahmatnya.ole tu.. kita kenalah sentiasa bersyukur dgn segala RahmatNYA.. firman ALLAH:
"Dan carilah apa-apa yang dikurniakan Allah kepada(kebahagiaan)akhirat dan janganlah kamu melupakan kebahagian dari(nikmat)dunia dan berbuat baiklah sebagaimana Allah berbuat baik terhadapMu” (Al-Qasas:77)
3.Benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana bencinya seseorang jika dicampakkan ke dalam api neraka.. kita semua mmg almaklum dan xnak masuk neraka kan..dah la api neraka tu warna hitam..confirm panas giler kan..sdgkan api didunia nie da tujuh kali ganda lebih sejuk taw..eh, tujuh kali kena tapis..huh..kalu setitik je api neraka tu diturunkan didunia, habis hancur bumi nie kan..na'uzubillah.. gini, kalu kita da penah bwat dosa mahupun kufur, na'uzubillah.. benci dan azamlah spaya da xnak bwat benda tue ag..kalu da bwat dosa, kira tue pengajaran la n jgn bwat ag..insyaALLAH.. ssungguhnya pintu taubat tu masih terbuka luas kan..sampai la turunnya Dajjal..na'uzubillah..
Alhamdulillah, banyak gak ilmu yg akhi bagi kat ktaorang masa tue, insyaALLAH kitaorng cuba amalkan dalam hidup nie... orang yg ada ilmu tapi kalu x amalkan, itu orang bodoh..so, mari amalkan ilmu yg ALLAH bagi..inyaALLAH..assalamualaikum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan