Isnin, 8 Jun 2009

panGGilaN ALLAH

Alhamdulillah selesai tunaikan solat isyak dan Maghrib..mudah-mudahan ALLAH SWT terima ibaDahku dan Doaku..amin..erm, tadi ada gak baca sket pasal solat..huh, rupanya banyak ag perkara2 solat yg kita lom ketahui..insyaALLAH pas aku habis baca buku tue aku ciTer kat cini k..

Aritue masa aku ikut perbarisan maulidurrasul, ada gak terbaca tentang panGGiLAn ALLAH terhadap hambanya..hmm..ALLAH panggil kita hanya 3 kali jak..

1. Panggilan AZAN..erm, laungan azan lah yg pertama kita menusuk rongga telinga kita apabila ALLAH hantar ke muka bumi ini kan.. kalimah ALLAH inilah yg meLabelkan kita sebagai seorang muslim..insyaALLAH.. mudah2han kta jadi MUKMIN yg sejati dan bukan sekadar title MUSLIM kan..pastue, seruan Azan apabila masuknya waktu solat..insyaALLAH masa tue kita jawab panggilan ALLAH dgn terus menunaikan kewajipan..tapi, ada gak antara kita yg melambat-lambatkan panggilan ALLAH nie kan..na'uzubillah..tapi ALLAH x mara ag kat kita walaupun melewatkan mahupun meninggalkan seruan ALLAH nie.. MAHA SUCI ALLAH tetap bagi kita limpahan rahmatNYA..bertapa Agungnya sifat AR-RAHIM ALLAH kan.. ALLAH mac bagi kita peluang, mac bagi kita pinjam Udaranya ini, mac bagi kekuatan fizikal dan mac pinjamkan kita iBuBapa yg kita sygi kan..bayangkan lah kalu kita melambatkan solat, ALLAH terus tarik segala RahMatNYA..confirm kita suma da xda kat dunia nie ka..na'uzubilah..


2. Panggilan Haji.. ALLAH panggil kita utk pergi ke Baitullah dengan banyak cara, yg xda duit terus ada duit.ada yg datang naik kereta, ada yg jalan kaki, ada yg naik kapal..huh, pelbagai cara ALLAH beri pilihan utk kita kan..mudah2han apabila tiba masa kita nanti, kita tunaikan dengan sepenuh dan seiKhlas hati semata2 mohon keredhaan ALLAH SWT..panggilan nie cukup istimewa apabila ALLAH mengajak kita lebih dekat denganNYA kerana tempat yg paling sesuai dan mujarab berdoa adalah Masjidil Haram.. bolelah kita berdoa dengan penuh rasa tawdu' dsana kan, mudahan aku akan diberi peluang utk ke tanah haram itu..insyaALLAH..


3. Panggilan kembali ke RahmaTullah.. panggilan nie adalah panggilan terakhir kita sebagai hamba ALLAH.kita xtaw bila ALLAH akan panggil kita ke sana, masa panggilan ini lah terputusnya kita dengan kehidupan didunia dan menunggu utk dihidupkan kembali pada hari Kiamat nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan